Hej  jeg hedder Claudio Santambrogio, og jeg er skaberen af Intermezzo, et eventyr, der startede nogle få år efter, at jeg var landet i Danmark. Jeg har interesseret mig for indretning hele mit liv, og man kan godt sige, at jeg er født midt i møbler, da jeg kommer fra en familie nord for Milano i Italien, der har produceret møbler siden starten af 60'erne.

Efter at have færdiggjort mine studier som indretningsarkitekt begyndte jeg at arbejde full time i familiefirmaet S75, der i dag beskæftiger omkring 100 medarbejdere, i første omgang som ansvarlig for produktionen og derefter med ansvar for både salg og design. Dette varede omkring ti år, indtil den dag hvor jeg ramte muren og længtes efter nye udfordringer.

Med en baggrund i Italien, hvor rammerne i designverdenen sprænges kontinuerligt, hvor der bliver skabt nye firmaer dagligt, hvor man konkurrerer om at være de bedste og om at skabe noget nyt næsten hver dag, var det forbløffende at opleve det statiske danske møbelmarked, da jeg kom til Danmark i starten af 1990'erne.

Bortset fra et par forretninger, der var innovative og handlede med nyt postmoderne design, var der et komplet status quo i design fra ”de gode gamle dage”. Markedet var fuldstændig præget af dansk design fra dengang, bedsteforældrene levede, og det var helt monopoliseret af nogle få producenter. Folk snakkede om disse gamle designere, som om det var en kæmpe nyhed. 

 

Jo mere jeg undersøgte markedet, jo mere udviklede det sig i mit hoved, ideen om at starte med at importere møbler fra Italien. Derfor tog jeg til Milano møbelmesse, lavede aftaler med nogle producenter, fandt nogle flotte lokaler i Kompagnistræde med 200 år gamle bjælker overalt, der skabte en fantastisk kontrast til de super moderne møbler-lamper-tilbehør, jeg ville forhandle, og puf, så var jeg pludselig i gang med det!

Nej, der manglede et navn til firmaet, og det var ikke nemt at finde frem til, for det skulle være noget, der gav mening på begge sprog, og efter en lang søgen kom jeg frem til INTERMEZZO, et navn med en super god klang og et navn fra musikverdenen, som desuden bruges internationalt og er rimelig kendt af mange mennesker.

Enhver begyndelse er svær, og det var ingen undtagelse for Intermezzo, for selv om kunderne strømmede ind, fulgte salget ikke med. Det var frustrerende at se folk komme ind i forretningen og gå ud med tomme hænder, ja, det var tydeligt, at folk havde svært at forstå, hvad de skulle gøre med mine møbler, de syntes, det var nogle mærkelige ting, jeg forhandlede.

Derfor blev der rettet lidt op i sortimentet, og efterhånden fandt jeg den sande vej. Efter to år eksploderede rammerne pludselig. I første omgang med lanceringen af klædeskabe fra familiefirmaet. Ingen tvivl om at jeg havde fundet et hul for at komme ind i de danske huse. Klædeskabsverdenen var noget, der indtil da bestod af små skabe med to låger, man købte i discountkæder, eller de såkaldte indbyggede skabe. 

Det, jeg tilbød, var en ny enkel løsning i form af selvstændige væg-til-væg skabe, som var meget fleksible og brugervenlige, fordi de er lavet i moduler og på den måde kan tilpasses alle steder. Desuden kan skabene skilles ad og samles igen uden problemer, når man flytter. Det var og er stadigvæk flotte skabe med fuld service, for skabene bliver leveret og monteret af kompetente folk uden ekstra omkostninger. Der skal også nævnes, at Bo Bedre i en artikel i 2003 vurderede Intermezzos klædeskabe til at have det mest optimale pris-/kvalitetsforhold.

Årets efter var det Zoolight-lampeseriens tur til at blive introduceret på det danske marked. Lige da jeg så lamperne på messen i Milano, forstod jeg, at dette produkt havde et stort potentiale. Det er ikke nogen hemmelighed, at zoolight-lamperne – takket være deres søde udtryk – tiltrækker meget opmærksomhed, og at dyrene efterhånden har fundet og stadigvæk finder plads i mange danske børneværelser.

På sidelinjen var det også dejlig at se, at markedet udviklede sig og løsnede sig fri fra de faste rammer, den havde sejlet i i mange år. Mange danske designere begyndte at få produceret deres ting i udlandet og kom på det danske marked på en indirekte måde, mens flere andre selv startede deres egen produktion og efterhånden fik succes. Men det betød også, at der kom mere og mere konkurrence med nyt og inspirerende design på det danske marked. Ja, så meget at jeg vil påstå, at det danske design er gået fra at være et af de mest konservative til at være et af de mest trendsættende. 






Tingene udvikler sig hele tiden, og samtidig med at nettet blev en mere afgørende faktor, blev de fysiske rammer mere og mere overflødige. Derfor blev det i 2014 besluttet at flytte firmaet online. Butikken i Kompagnistræde blev lukket, og webshoppen www.intermezzoshop.dk skabt. Der blev samtidigt også ryddet op i udbuddet og fokuseret på tre kerneområder: klædeskabe, belysning og stole.

Samtidig er en af mine gamle drømme blevet en realitet: En personlig trang til hele tiden at udforske og lege med former og materialer er blevet til en start på et nyt eventyr. Jeg har udviklet Intermezzos helt egne design med 60'erne og 70'erne som udgangspunkt og har startet egen produktion af lamper og stole.

Med en tæt kontakt med designere og underleverandører i både Italien og Danmark er det lykkedes mig at skabe en ny verden, hvor det grafiske element får en hovedrolle i indretningen ved hjælp af stof og tapeter. Et af nøgleordene i min tankegang er at være dekorativ, for således har man mulighed for at skabe indretninger fuld af atmosfære, charme og varme.

En webshop er en smart måde at promovere sine produkter på, men man skal ikke glemme alle de mennesker, der gerne vil se og opleve produkterne live, før de køber. Derfor er der blevet etableret et showroom, hvor man har mulighed for at se de fleste produkter, Intermezzo forhandler. Til formålet er der blevet valgt et gammelt værksted på Ny Vestergårdsvej 17 i Værløse, som det er nemt at komme til i både bil og med s-toget.

Vel mødt!